بررسی عملکرد و نگهداری اتوکلاو دندانپزشکی

چهارشنبه 7 دی 1401
12:46
marzi


بررسی عملکرد و نگهداری اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی کلاس B است و این اتوکلاو بسیاری از تجهیزات مورد استفاده دندانپزشک را استریل می کند .تجهیزات یکبار مصرف و انهایی که از جنس پارچه ای هستند را نمی توان توسط این دستگاه استریل کرد و اتوکلاوها در کلاس های دیگر قابلیت استریل پارچه را دارند و در بیمارستان برای استریل ملافه ای بیماران مورد استفاده قرار می گیرند.اتوکلاو کلاوس B با خارج کردن هوای درون پوشش و محفظه و ایجاد فشار منفی باعث ورود بخار می شود و فضایی را برای استریل تجهیزات به وجود می اورد.

اتوکلاو باید حتما به صورت دوره ای سورویس شود تا اگر عیب یا مشکلی وجود دارد به سرعت برطرف شده و موجب بروز مشکلات جدی تر نشود. ابی که برای دستگاه اتوکلاو مورد استفاده قرار می گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است هرچقدر آب سخت تر باشد فشار بیشتری به دستگاه وارد می شود و راندمان کار دستگاه کم می شود. به مرور زمان بعد از استفاده چندین باره از اتوکلاو ممکن است دستگاه دچار خطاهایی شود باید یا توسط تکنسین متخصص و یا خود دندانپزشک به سرعت برطرف شود. در ادامه به بررسی چند خطایی که توسط دندانپزشک قابل از بین رفتن است می پردازیم.

1- مشکل فشار پایین اتوکلاو دندانپزشکی: این مشکل به دلیل خراب بودن در واشر به وجود می اید و موجب نشت بخار به اجزای دیگر اتوکلاو می شود و باید واشر را تعویض کرد و دریچه های الکتریکی را هم بررسی نمود تا این مشکل بر طرف شود.

2- در مقابل این مشکل مورد دیگر میتواند فشار بالای دستگاه باشد که علت ان بارگذاری بیش از حد دستگاه است و باید تجهیزات داخل دستگاه را کم کنید و اتوکلاو را کالیبر کنید

3- مورد مهم بعدی مرطوب ماندن تجهیزات بعد از اتوکلاو کردن است که از علت های اصلی ان خراب بودن دریچه بخار، مسدود شدن آب گذر اتاقک استریلیزاسیون و یا بارگذاری بیش از حد درون دستگاه اتوکلاو و یا اینکه اتوکلاو تراز نیست و باید انرا را تراز کرد تا این مشکل نیز برطرف شود.

مشکلات مهم دیگری هم ممکن است برای دستگاه به وجود بیاید که خود دندانپزشک می توانند انها را برطرف کند که در مقالات بعدی به سری دیگری از این مشکلات خواهیم پرداخت.در ادامه به این مساله خواهیم پرداخت که استریل تجهیزات توسط اتوکلاو دندانپزشکی چگونه صورت می پذیرد .استریل شدن تجهیزات توسط اتوکلاو طی 9 مرحله انجام می شود: آب گیری، پیش خلاء، افزایش دما، استریل، تخلیه، پس خلاء، خشک کن، یکسان سازی و پایان کار مراحلی که نیاز است برای ضدعفونی کردن اقلام دندان پزشکی طی شود .

در رابطه با اتوکلاو دندانپزشکی باید این نکته را خاطر نشان کرد که همه تجهیزات را نمی توان توسط این دستگاه استریل کرد از جمله این وسایل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- تجهیزاتی که در اثر حرارت بخار می شوند

2- مواد قابل اشتعال

3- مواد سمی

4- تجهیزات پلاستیکی که در اثر حرارت ذوب می شوند

5- مواد کاغذی که تحملمیزان فشار بخار بالا را ندارند.


[ بازدید : 29 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اتوکلاو دندانپزشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]